15 oktober 2011

Omtumlande dag...

var det igår. Först en otroligt vacker färd genom ett frostigt Värmland, mot Årjäng. Här skulle jag velat stanna på vägen och fota, dimman rullade över frostiga ängar, men sitter man i baksätet på en bil får man fota genom fönstret: 
 Det var alldeles stilla över vattnen:

Denna dagen innehöll en begravning (och två begravningar och ett dop inom loppet av två veckor är rätt påfrestande...)  

På kvällen cyklade vi ner till stan för att äta middag och jag var tvungen att stanna och fota lite, det var så stilla i vattnet här med. Här är Klaraviksbron (en av de 94 broarna i stan)  
 Här nedan har jag zoomat in bron lite mycket, full zoom, alltså 12x. 

Sen ville jag ju testa lite nattbilder också med Casion (det är den jag fotat allt här med) 
4s, Iso80, bländare 3. Jag ställde in kameran på "nattscen" och placerade den på ett broräcke och så fick den ta bilden själv. Tja...rätt ok. Ska testa mer nån annan kväll när jag är solo. Alla är inte lika intresserade av att fota som jag är... ;)  

8 kommentarer:

soffie sa...

vackra bilder å trist att gå på begravningar jag är lyckligt lottad har bara varit på 3 i hela mitt liv:)
jag har fått jobb fram till jul känns underbart att veta vart jag ska varje dag, kramen

AnnaKK sa...

Nä, täta besök på begravningar är inte vad man önskar - men ibland bara blir det ju så, tyvärr... :-(

Täta besök i stan för att fota (eller för all del käka middag!) är ju si så där en biljon gånger roligare! :-D

Den inzoomade brobilden imponerar!!

På min nya kompakt är det ju bara fem gångers optisk zoom, men jag har ju den gamla med 10 ggr kvar också - så jag får välja kamera efter tillfälle, så att säga. Till gatufoto räcker 5 ggr gott och väl. :-)

Igår när jag och hunden var ute på promenad fick vi se en mård på 15 meters håll. Jädrar, vad SUR jag blev att gammelkompakten låg kvar där hemma då (och att jag inte hade nån kamera över huvudtaget med mej - brukar ju inte ha det när jag går med hunden). Ta upp mobilen och försöka få igång kameran i den hade jag förmodligen inte hunnit, och hur som helst ville jag njuta av de sekunder (10-15!?) jag kunde titta på mården i lugn och ro - innan hunden också hade fått syn på den, och innan mården hade fått syn på oss! Sen fick den väldigt bråttom in i buskagen!! :-D

Ninni sa...

Jobbigt med begravningar=( Vackra bilder du tagit.

Det ska bli spännande att testa Agapi, har mycket gott om den restaurangen.

Jepp full återställd efter OP, bara små ärr som vittnar om att dom skurit i mig:-)

Ha en skön dag..kramen

Lambergsfrua sa...

Begravningar och dop, livets totala motsatser med sorg och glädje. Jag förstår att det blir som en känslomässig berg- och dalbana. Jag beklagar sorgen - men gläds åt det nya lilla människolivet.
Dina foton är helt i proffsklass, så vackra. Casion tar fina bilder, men det beror ju en hel del på personen bakom kameran också;)
Ha en fin dag!
Varma kramar,

Mimmi sa...

Då kan jag förstå att det var en omtumlande dag.
Det har varit väldigt mycket för er nu.
Jag kunde inte få bilder när jag ställde in på nattscen.. det blev något så otroligt suddigt.. så jag fick använda manuell inställning.
Jag testade också att ställa kameran på bro räcket..men ojoj det gick inte alls.. det var nog för mycket trafik över den ;)
kramizz

Ann Catrine sa...

Otroligt vackra bilder,
rent av magiska!

Begravningar och dop,
livets slut och livets början..


Önskar dig en skön lördag!

AnnaKK sa...

Go´morron!

Hoppas det var en riktigt trevlig kväll på August igår - trevligare än begravningar, och med andra ritualer (eller inga alls!?) än i svenska kyrkan. :-)

Ja, vi kanske skulle lägga oss i det har med telefon- och kameradesign och funktion!? Nu när Steve Jobs är borta så finns det nog ett ledigt jobb hos Apple... ;-)

Fast jag måste säga att Ixusen är förvånansvärt greppvänlig. Även om den är liten så är den inte tunn som ett kreditkort, och höljet är lite räfflat lixsom (strävt) så man har bra grepp. :-) Handlovsremmen däremot är alldeles för styv. Skulle vilja ha en mjukare och smidigare sådan... Och det där autofokuspipet skulle jag verkligen vilja få tyst på! Och så hade det faktiskt inte gjort något om det varit iallafall li-i-ite mera zoom på den också...

Men man kan väl inte få hur mycket som helst för 1600 spänn, kanske...? <:-)

Susanne sa...

Åh vilka fina bilder, den första är min favvo, skulle kunna se en liten älva komma dansande där i dimman.