18 oktober 2011

Savant!

Denna bok av Mats Parner har jag nu läst! En mycket intressant beskrivning av en vissa människor varav en del har det som förr kallades idiot savant och nu är ändrat till savant syndrom. 

En känd savant är ju Dustin Hoffmans rollfigur Raymond Babbit i filmen Rain Man. Detta är ett mycket intressant syndrom då det visar på hur mycket kapacitet vår hjärna har. 

Men de som har detta fungerar ju oftast inte i den värld vi kallar den sociala världen. De kan lägga ihop tal blixtsnabbt, men särskilt salongsfähiga (underbart ord) kan man inte kalla dem.

Jag har aldrig träffat på någon i verkligheten och vet inte hur många det finns i Sverige heller. 

Boken ovan är skriven av en mattelärare jag hade på Komvux, vi har köpt den av honom, men den finns på biblioteken! 

3 kommentarer:

Fröken M sa...

halloj !
helt 100 kan jag väl aldrig vara, jag är ingen rovdjursexpert, men den var betydligt större än en hund ( hade ingen krull på svansen som jämthundar och liknande ) och stod ensam mitt ute i ingenstans :)
Mobilkamera kanske inte tar de bässta bilderna, men idag var den kul att ha :)

soffie sa...

jag trodde att den filmen handlade om en kille med autistiska drag men det kanske är något liknande, intressant är det att en del människor får dessa syndrom , må gott

AnnaKK sa...

Savant var nytt för mej - trodde det var det som var Aspergers... <:-) Och de som tidigare hade asperbers syndrom ska visst numera bara sägas vara autistiska - vilket de inte var speciellt nöjda med, om jag förstod det rätt. :-/

Tror förövrigt att det var igår jag läste nånstans på nätet, att många Ica-butiker nu har anställt funktionshindrade som en ren följd av att han Jerry (du vet?) blivit så poppis i Ica-reklamen. Dock har Ica här redan haft en sådan kille (dock inte med downs syndrom) anställd i 18 år - tummen upp för det!! :-)