01 oktober 2011

Hyllning till Katalonien!

Nåväl, vi börjar lite smått med resan då...Efter en flygtur på knappt tre timmar landade Ryanair på Girona Aeropuerto på Costa Brava. Att flyga är smidigt, men rätt traumatiskt. För mig i alla fall. Nåja...ner kommer man alltid. (Den värsta vits jag vet när jag sitter på ett flygplan ;) 

 Planet landade som sagt 22.45, en hel kvart tidigare än beräknat. Vi hade beställt en s.k. bus-shuttle som skulle ta oss till Blanes. Den kom dock inte iväg förrän över tolv...suck...och först halv två kom vi till vårat hotell! Men vi fick se ett otal rondeller... 
 Det var till att gå och lägga sig med en gång...på nionde våningen..uu..jag är inte bekväm med den höjden, så nästa morgon fick vi byta till ett rum på tredje våningen. Med stor balkong som gick runt hörnan så vi såg havet! Genast mycket bättre...
 Morgonen efter regnade det! Och åskade! Men vi tog det lugnt i frukostmatsalen och sen upphörde regnet:
 Långt därborta nånstans finns Mallorca...
 Vatten kunde man få på många ställen!
 Här är jag nöjd eftersom jag hittat en broschyr! Jag är en sån där broschyrknarkare när jag är utomlands. ;)
 Man med metalldetektor på stranden! Undrar vad han letade efter...tappade mynt?
 Men på söndagen sprack det upp! Detta är utsikten från en del av vår balkong, den som vette åt öster.
 Här sitter jag vid stranden med klippan Sa Palomera i bakgrunden! 
 Det satt en (staty)man på strandpromenaden Passeig de Mar och läste en bok, jag var tvungen att kolla lite...
 Utsikt över hela Blanes! Här är vi på väg upp till Jardin Marimurtra, en botanisk trädgård som låg på ett berg...vi gick och vi gick...
 ...och blev omsprungna av en hurtbulle som till och med kostade på sig att säga "Good morning" haha!
 Här ser ni några röda små prickar på bergssidan, det är någon slags byggnadsarbetare som borrar i berget för att...tja...bygga nåt?
 Här är bilden lite beskuren. Hua, jag skulle då inte vilja jobba där, hoppas de har risktillägg! Det kom en helikopter ibland och lastade av (eller på) grejor..Ryyys.

Nu får det räcka så länge, det kommer mera, haha!

(Rubriken syftar på George Orwells bok som heter just så, han var med i det spanska inbördeskriget och slogs för ett självständigt Katalonien. Det blev aldrig så, men de har ett eget språk här, katalanska, som inte riktigt är som spanska, alla skyltar och sånt är skrivna på båda språken) 

8 kommentarer:

Tristan sa...

Flott å se slike bilderserier fra andre steder.

Mimmi sa...

Var de rondeller annorlunda än vad de är här ;)
Vilken tur att solen kom till er så det inte blev ett sånt väder hela veckan .. Jag skulle ha gillat att vara på nionde våningen ;)
Härliga bilder från turen :)
kramizz :)

♥ Carina ♥ sa...

Kul att se bilder från er resa :)
Byggnadsarbetare DÄR skulle jag inte vilja vara. Huvaligen!
Kram och trevlig kväll!

soffie sa...

vad otroligt vackert det ser ut där skulle jag bada varje dag:) jag som älskar att bada!

södermorgon sa...

Vilken härlig vecka ni har haft !
Nu väntar jag på alla foton, var du modig nog att klättra upp på klippan? *S*

Välkomna hem till kära Svedala!

Ninni sa...

Ser vackert ut..och tänka sig att du badade=)

Det har vi ju inte gjort här hemma, men väl njutit av varmt och härligt väder!!

Kram

Anonym sa...

hur gick det med spanskan? och såg inte några badbilder. Förmodar att medelhavet har börjat kallna. Själv är jag en sådan badkruka att jag tycker medelhavet är kallt i juli. Jag badade aldrig när vi var i Provence. Försökte ta oss till stranden, men hittade inte strandvägen från Nice utan hamnade på motorvägen.

mammakero sa...

Nä inte heller jag skulle vilja jobba med de rödklädda i branten! Vilket risktillägg de än får!