02 oktober 2011

Resan del II

Vi tog en tur till Barcelona på måndagen. Det går ett tåg varje halvtimma från Blanes och då kommer man upp på Placa Catalunya där det går sightseeingbussar som är öppna. Vi åkte runt i 2½ timma och fick se en hel del:  
 Det här är Casa Milà , en byggnad av Gaudi som stod färdig 1912. Balkongerna ska likna sjögräs!
 Närbild...jag hade bara med Lilla Blå, men den skötte sig bra ;)
 Detta ovan är Casa Batllò, också en byggnad av Gaudi. Jag tycker att balkongerna liknar teatermasker...
 Det här är nog inte Gaudis verk, men tjusigt ändå! 
 Hm..tja...två stadiga kanadensare framför oss! De fotade allt, hela tiden. ;)
 Sagrada familia, en katalansk basilika (ingen katedral alltså) Den påbörjades 1882 och bygget är inte klart än. Det beräknas pågå till 2026! Så man får se dessa lyftkranar ett bra tag framöver om man besöker Barcelona...

Men detta hus är nog inte ritat av Gaudi: 
 Men balkongen är bra utsmyckad ändå! Eller så har de inget förråd...

Och så gick vi lite i de gamla kvarteren: 
 Trånga gränder där jag föreställer mig figurer från böckerna Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones. Vindens skugga och Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafon. Och sist men inte minst: Staden utan tid av Enrique Moriel, en ruskig historia genom århundraden i staden. Där kom det lite lästips! ;) 
 Här ovan (och under) är den gamla katedralen, Santa Eulalia (som är Barcelonas skyddshelgon). Katedralen påbörjades 1298 och avslutades 1459. 


 Och så själva Ramblan då: 
 Hm...en konstig sjömanskista. Men den rörde sig inte!

Det gjorde däremot den här: 
 Det kan vara Pablo Picasso himself...

Och den här figuren sen då: 
 En riktig demon som svingat sig ner från katedralens topp! 
 Iiiih! Här fastnade en ung jungfru i hans klor! Men hon kom snart loss...
Den här statyn var en riktig staty! Tror jag. Annars kanske han bara sov...
 Och som i en storstad av rang fanns det en del riktigt höga hus också...uuuu...

Och så, till sist, en liten kul affär som sålde...tja, jag vet inte riktigt. Happy Pills. Det låter väl skojigt! Eller...jag var faktiskt inte inne och köpte några ;)
Ja, det var Barcelona det...sen tog vi oss ner i underjorden igen och susade hem till Blanes med kusttåget. Det är ingen lång sträcka (c:a 6 mil) men den tar 1½ timma, för tåget gör ett otal uppehåll längs vägen. Men det finns AC på tågen och det är många fina små ställen att titta på. Och så haaaavet förstås.

Nästa gång blir det botanisk trädgårdsutflykt. Och ja, jag har satt ihop lite bilder till collage :D

8 kommentarer:

Ann Catrine sa...

Otroligt vackra byggnader!
Undrar om lokalbefolningen
blivit hemmablind,
eller om även de ser skönheten
i vardagen...

Barcelona har jag aldrig besökt,
men mitt intresse är nu väckt!

Svar: jag har en android telefon
och i dess market ligger appen
"Cardio Trainer". Finns säkert
liknande i andra typer av telefoner

Önskar dig den allra bästaste dagen!

Kram

♥ Carina ♥ sa...

Vad roligt att se lite bilder från Barcelona. Vi funderar på att åka dit till våren och då vill jag också gå och titta på bl.a Casa Mila :)
Kram

AnnaKK sa...

Perfekt med såna här ingående reseskildringar (har läst del ett också, så klart!) - nu behöver jag inte själv åka dit, för jag har redan sett allt på dina foton! :-D

Ser fram emot trädgårdsutflykten nu. Plockade du med dej några spännande frön hem!? ;-)

Tristan sa...

Flott å se alle disse bildene fra byen.

Mimmi sa...

Men ojoj .. vilka vackra hus .. de var otroligt fina. Hon såg lite rädd ut ..hon som demonen hade tagit :)
Vilka härliga bilder .. din lilla blå skötte jag otroligt bra får jag säga :)
kramizz :)

söderem sa...

Tjusigt värre med alla majestätiska byggnader men klart du skulle köpt en karta Happy Pills...en lättare variant av ecstasy har jag hört! *S*

Ninni sa...

Underbart vackra bilder..visst liknade balkongerna teatermasker.

Ja kom du och kolla mina lökar till våren..haha

Kram

soffie sa...

ser verkligen vackert ut där vilka otroliga byggnader,