12 oktober 2011

Sakta vi gå genom stan...

Igår var det en mycket solig dag och jag och en av mina bästa kompisar (vi kan kalla henne Carina) gick ut en runda i stan. Jag ville ju testa den lilla svarta Casion lite mer...

Som synes var himlen blå med bara lite lätta moln på sig som speglar sig tjusigt i vattnet. Bron i bakgrunden är den gamla stenbron från 1761. Den har tolv granitvalv och är därmed Sveriges längsta stenbro! Det sägs att byggmästaren Anders Jacobsson inte trodde bron skulle hålla när den blev klar och hoppade i "älva", men han dog i sitt hem 1804.  

 Sen ville jag att Carina (som vill vara anonym) skulle "spalka kling i löven" så jag kunde fota:
 Och visst blev det tjusigt:
 En annan bro i bakgrunden här ovan! Karlstad har många broar...närmare bestämt 94 stycken! 

Sen gick vi runt lite på östra kyrkogården. Där är det vackert och det finns många gamla gravar. Här funderade vi lite över texten på stenen: "Stenen restes av tacksamma barn" Det kan man tolka lite som man vill, eller hur? ;)  

När det är höstigt och kyligt vill gärna små vovvar ha en chic liten dräkt på sig: 
Det är bra med zoom när man vill fota lite anonymt...men det krävs bra ljus för detta!  

Och några fler broar:

 De röda sakerna i älven ovan heter dykdalber , som är ett slags förankringsanordningar för timmer. De här är renoverade och ommålade!

Men det här är nog ingen gammal bro: 

Jag ville att Carina skulle gå ut och sätta sig på björken för jag ville ha ett snyggt foto, men hon vägrade...jag fick fota ändå!  

Vi kände oss lite övervakade där vi gick: 
Här kan man tolka bilden som man vill! Jag tyckte det var ögon, Carina tyckte det var nåt helt annat...vad tycker ni? 

God morgon, förresten! Här är solen på väg upp och det är frost i gräset...

10 kommentarer:

AnnaKK sa...

Lite mer algpåväxt på den sista bilden, så hade jag lätt anat ugglor i mossen där! :-D

Apropå när folk inte vill vara med i bild, så hittade jag häromdagen en samling gatufoton (får man nog kalla dem, trots allt!?) som visade... Ja, vad ska jag säga... Spår av mänsklig aktivitet, kanske är en bra beskrivning!? Inget folk, men liksom fullt levande ändå. Äsch, det går inte att beskriva... Om jag hittar sidan igen så ger jag dej länken! :-)

Och nu ska jag till Youtube och se om det finns nån video med Pink Floyd när de spelar Another Brick in the Wall! Inspirerad av, du vet vem!! :-D

AnnaKK sa...

Hej igen!

Hittade både Pink Floyd och den folktomma länken: http://erickimphotography.com/blog/2011/10/street-photography-without-people-simon-johnson/

:-)

söderhärmare sa...

Hej!

Då är det dags att härma dig, ut och gå med min apaefterkamera! :-)

Klick!

Maria Thorbjörnsson sa...

Sista bilden..Tuttar..fnissfniss som jag säger..det där med broar det e något speciellt det..lyckeliga dej och ha det så gått..Maria

i stora drag sa...

Vad härligt att ha så där mycket vatten - och broar i sin stad! Blir så vackert på foto.

Den sista bilden var ju för kul! Det översta ögonparet liknade ju en anka, för visst är det en massa mysko ögon det där!
/Pia

EVA / whiskyochchampagne sa...

Himla passande då det är ROSA BANDET månaden just nu...hihi !

♥ ♥ ♥

KRAAAM EVA

♥ Carina ♥ sa...

Sista bilden föreställer en massa släktingar till ET tror jag ;)
Kram

Mimmi sa...

Ha ha .. jag skulle nog också ha vägrat att gå ut och sätta mig där ;)
Har vi så många broar här i stan ..det hade jag ingen aning om .. ja ja .. man får lära sig något nytt varje dag :)
Ögon de finns överallt så man är ordentligt övervakad här när man är ute och gå :)
Härliga bilder från vår vackra stad :)
kramizz :)

Joanna Björkqvist sa...

Vilka fina bilder! Karlstad när stan är som allra vackrast!

Jag har faktiskt bott i Karlstad i tre år - en jättemysig stad!

soffie sa...

va mysigt ni hade jag har inget jobb än så länge så hör av dej om du vill ses ska till bibblan då de öppnar kl 10, fina bilder