16 oktober 2011

Sakta jag cyklar genom stan...

Igår kväll cyklade jag genom Karlstad för att jag skulle till Café August och sitta i entrén. (Nu är underhållningen inomhus!)
Först var jag tvungen att stanna på en bro och fota Klarälven och solnedgången! 
 Och det var jag inte ensam om...lite längre fram stod några kineser (koreaner?)(japaner?) och fotade frenetiskt: 
 Jag försökte mig på ett höftskott med Casion här ovan...
 En bra grej när man inte vill märkas när man fotar är att ta en bild på något annat först (typ solen) och sen låtsas att man tittar på den i kameran, men istället fotar man vidare! Jag vet inte om någon bryr sig om man fotar, särskilt inte om man är en bit ifrån ;)

Nåja, jag cyklade vidare genom Stadsträdgården. Jag hade med både Casion och Sonyn och ville prova lite. Fontänen är kvar och spruttar vatten:  
 Det är Sonyn till vänster och Casion till höger...inte så stor skillnad här i alla fall...

Jag kom fram till Kanikenäsholmen och uppifrån kullen där var det en fantastisk solnedgång bakom Orrholmen. Det måste man fota: 

Och väl framme på August var det Lena Dahlman, Mikael Samuelsson och Lasse Olofsson som stod för fiolerna (ja, Mikael spelade fiol också) 

Här försökte jag fota lite med Casion, och bilden blev ju rätt kul...men små kameror och inomhus är ingen bra kombination. Kanske det finns några inställningar, men hålla på och pilla med det...nej, det fick bli Sonyn sen!  
 För den kan man ställa in iso på 1600 och det blir bra bilder ändå:
Och hur var föreställningen då? Lena Dahlman är fantastiskt duktig underhållerska, hon kan sin Fröding och sjunger Allan Edwall med inlevelse! Mikael Samuelsson sjunger operetter ibland och det märks. Tillsammans gör de en mycket sevärd show med, som Lena uttrycker det, "både vackert och stôlligt".

Sen cyklade jag hem, 6 km utan en enda bild...det berodde på att det blåste och då vill man inte stanna och fota utan bara komma hem. 

6 kommentarer:

Ann Catrine sa...

Fantastiska foton!
Och tack för tipset om hur man
"luras" lite!
Ett bra trick med solen... ;-)

Café August har jag varit mycket på, men det jag varit på ligger i Hudik! ;-)

Har inte tänkt på att kolla Cardion så, jag ser att sträckan stämmer, och jag har ställt in steglängden till 60 cm. Tror det stämmer! Men nu vill jag nog kolla lite extra iallafall...

Ha en skön söndag!!!

Mimmi sa...

Hej.
och god förmiddag :)
Att ta bilder inomhus är svårt tycker jag .. men med blixt brukar det gå bra..men det är ju inte på alla ställen man kan ta fram det alternativet ;)
Det var jätte bra bilder du fick inomhus tycker jag .. och ja .. även ute :)

soffie sa...

jättefina bilder å vilken mysig kväll! saknar dej vi får se om vi kan träffas nån dag, kram

Nette Cecilia sa...

Oj vilken lycka det skulle ha varit för mig att få se Mikael Samuelsson ,en av mina stora favoriter ,har inte sett mycket av honom på sista tiden.Var och såg fantomen på operan i Stockholm för ett antal år sedan.kramis Nette

Peters bildmagi sa...

Jättefina bilder. Man blir glad av dom :-)

AnnaKK sa...

Ja, man kommer på allt mer sofistikerade lurendrejeri-knep ju mer man gatutotar!! ;-D Blev riktigt förvånad sistens förresten, för jag satte ett höftskott alldeles perfekt med Ixusen - det har jag nästan aldrig lyckats med med den stora kompakten. Kanske för att jag har velat gömma den lite iallafall, och därmed vinklat den så skottet har missat. <:-) Ixusen behöver man ju inte gömma - det är bara till att skjuta hej-vilt! Fast man behöver ju inte publicera allt man har skjutit förstås - lite diskretion på den punkten försöker jag faktiskt att ha... <:-) Ännu så länge iallafall - rätt vad det är har man kanske tappat den hämningen också!? 8-X Fast det hoppas jag förstås INTE!!! <:-)