16 februari 2011

Bäst före?

Jag läste i dagens tidning (ja, nu låter jag som Hasse&Tage ;) att det slängs alldeles på tok för mycket mat här i Sverige! Och att folk är så fixerade vid "bäst-före-datum". En tidning hade ett blindtest med yoghurt som tre olika testlag fick smaka på. Det var alltså yoghurt från samma förpackning som de olika lagen fick. Ett lag fick veta att yoghurten hade en vecka kvar till "bäst-före", det andra laget att den gick ut samma dag och det tredje laget att den hade passerat "bäst-före" med en vecka. 

Och vad tror ni hände? Jooo...att de tre lagen hade olika åsikter om den. Yoghurten som var "en vecka gammal" smakade konstigt, surt och äckligt, medan den som hade "en vecka kvar" var god, krämig och fräsch. MEN - nu var det ju samma paket den kom från...
 
Själv köper jag ofta nedsatta matvaror med korta datum. En del åker direkt in i frysen och andra använder jag samma dag (eller dagen efter...eller dagen efter dagen efter) Det gäller ju bara att ha sunt förnuft och lukta och smaka på maten. Sjuka har vi aldrig blivit :)
 
Jag såg också ett reportage om FRIGANER på rapport. Ungdomar som gjorde containerdykningar i affärers containrar efter stängningsdags och hittade en mängd helt användbara matvaror som slängts! Så långt skulle jag inte sträcka mig, men jag förstår de som vill! 
 Den här skulle nog inte rata så mycket...

8 kommentarer:

AnnaKK sa...

Jag såg också det där inslaget om friganerna, och tycker väl ungefär som du kring det. Jag köper tveklöst en nedsatt vara med kort datum före en ordinarie om jag får chansen - här är vi inte så kräsna, och pengarna man sparar kan man ju köpa svindyra kameraprylar för istället! ;-)

Gu´, vad jag har blivit sugen på en ny kompaktkamera - bara för att jag började kolla runt bland såna för syrrans räkning i helgen. Stånk! Jag behöver ingen för min gamla funkar ju än - men köplusten i mej säger att det är tre år sen jag senast köpte en sån och att det därför måste vara dags igen nu! Dubbel-stånk...

Anonym sa...

Mysigt foto på skatan, förresten! :-) Ja, inte vädret den stackarn måste vara ute i, med färgtoningen är superfin.

/AnnaKK

AnnaKK sa...

Jag vill ha en kompakt med lika mycket zoom som vad jag har idag (10 ggr), men den ska leverera bättre foton på den brännvidden än vad min nuvarande gör. Svårt att veta om de kameror man bara läser om verkligen gör det! <:-) Men man kan nog genast räkna bort de billigaste alternativen...

De kompakter som enligt testerna ger foton som är i systemkameraklass, har tyvärr inte fullt så mycket zoom. Finns en Nikon med 7,5 ggrs zoom (Coolpix p7000) men när jag läste in mej på den så visade det sej att macro-egenskaperna inte var riktigt 100. Och man vill ju ha bra sådana också! I och för sej rörde det sej bara om autofokusproblem i vissa vinklar, men det kan ju vara nog så enerverande...

Så jag vet inte!? Borde väl titta på fler märken, men ännu så länge har jag bara botaniserat bland Canon och Nikon.

mammakero sa...

Håller med till fullo! Min näsa och mina smaklökar är de som bestämmer om maten är ätlig. Bäst-före är ju bara en rekommendation. Det mesta är bra långt efter det datumet. Speciellt yougurt och fil, de är ju redan sura!!
Jättefin skatbild!

Maria Thorbjörnsson sa...

Måste erkänna att jag e lite petig på det där med bäst föredatum..vet att jag tillagade köttfärssås på en färs som "luktade" lite men tänkte att det kryddar jag bort..i sjutton heller..smaken luktade...så det blev slasken för alltihop..Maria

soffie sa...

jag slänger allt som varit öppet för länge(enligt mig) jag är jättelarvig och har problem att äta ute på buffeer och så,världens fobi för att bli sjuk,i mitt kylskåp finns nästan inget mer än färskvaror å sylt !
kram från fjanten

mimmi sa...

nä men stackars Skata .. skall du inte försöka att ta in den i värmen också ;)
Jag såg inte det programmet tyvärr
fy så mycket man har haft att stå i idag .. får hoppas det blir en lugnare dag i morgon :)
kramizz :)

söderdatum sa...

Nä, skatan ratar nog inte en hård brödkant med utgånget datum!

Lite skit rensar magen....