13 februari 2011

Violstatus

 Violen i morse på balkongen i -15! Tror den lever faktiskt...Men det som inte dödar, härdar heter det ju. :)
 När vårtecknen har snöat inne ute så får man pigga upp sig med en Primula!  
  Och lite nya pelargoner! De jag har på vinden lever lite grand. Men nån Apple blossom hade jag inte förut. 
Och ingen Orange Fizz heller. Bladen doftar citrus när man tar på dem. Mmm..Nu ska de få växa till sig på fönsterbrädan tills de kan få gå ut. De här ställer jag inte ut på balkongen än..:D Violen får klara sig utan sällskap ett tag till! 

 Dessa sticklingar (och några till) köpte jag igår på Plantagen. Det finns gott om sticklingar att köpa nu, det blir ju lite billigare än att köpa "färdiga" blommor sen. Men jag får ju inte plats med hur många som helst. Tyvärr ;)

5 kommentarer:

mimmi sa...

Men snälla du .. ta in den stackars blomma ...den frysar ju ... ta in den i värmen och ställ ut den igen när det är vår :)

mammakero sa...

Vet du att just Apple Blossom är min favorit sort av pelargoner, det trots att jag aldrig lyckats med den. Första sommaren hade jag den ute och då regnade det jättemycket. Den tål INTE regn, då möglar blommorna. Så jag var tvungen att ersätta den med en vattentålig blomma redan då halva sommaren gått. Den andra jag köpte, förtvinade inomhus en kall sommar och därefter har jag aldrig haft någon Appel Blossom...

mimmi sa...

Hoppas den stackarn har kommit in i värmen nu ... annars så kan jag inte sova inatt .. om jag vet att den står där ute och frysar i runt 17 minus grader ;)

Pytteälgen sa...

Man får hopp om våren när man kollar in alla dina fotografier på blommor här, snön till trots lever våren i alla fall på din (och min) blogg. :)

AnnaKK sa...

Hejja violen!!! :-D Vilken tapper liten kämpe!!

Igår kunde jag konstatera att den första av det två blommande krukväxterna jag fick när vi hade kalas förra söndagen har gett upp. Bar ut den i komposten nu på morgonen... <:-I

Desto roligare var det att i helgen få syn på en viva som töat fram i en av rabatterna. Bladen såg jättefina ut, och den verkade vara på gång att växa - och förhoppningsvis ämnar den även blomma lite längre fram. Den började som krukväxt inne på vårkanten ifjol, men fick flytta ut när den började se för eländig ut (ja, jag KAN helt enkelt inte sköta blommande krukväxter!?).