10 februari 2011

Blåst och boktips!

 Denna skata verkade tycka det var roligt när det fläktade lite häromdagen! Såhär blå himmel är det ju inte idag..det kommer ner nåt vitt från ovan, jag tror det heter s*ö (vill inte ens skriva ordet). Det finns ju en Vinterhatarklubb här i staden. De har tydligen fullt och inte plats för nya medlemmar, men jag tänkte att jag kunde vara en sån där "häng-around", "prospect" eller vad di kallert! (jag har nog tittat för mycket på Sons of Anarchy...)

Jag är redo för att visa mig vara en äkta vinterhatare! Välta snögubbar och aldrig, ALDRIG säga "vad det blir ljust och fint ute när det s***r" till exempel. Jag tror jag skulle bli en fullvärdig medlem för denna klubb... ;) 

Den har ju huvudet bak och fram! Hur kan den flyga tro? 
 
Eftersom vädret är som det är så går jag nog inte ut idag...men jag har ett boktips:
Mr Clarinet av Nick Stone


Den handlar om den f.d. polisen Max Mingus som får i uppdrag att försöka hitta en försvunnen pojke på Haiti. Det visar sig inte vara det lättaste. Denna bok är antagligen skriven före jordbävningen där, men landet är ju ett av västvärldens fattigaste och om författarens resaurch stämmer så är det en skrämmande läsning.

I Mr Clarinet möter vi för första gången den före detta Miamisnuten Max Mingus. Han kontaktas av multimiljonären Allain Carver, som vill att Max ska hämta hem hans son, Charlie, som kidnappats på Haiti tre år tidigare. Mingus vill inte men kan inte tacka nej till lockbetet: 10 miljoner dollar. Mingus reser till Haiti och börjar sina efterforskningar, väl medveten om att ju närmare sanningen han kommer desto farligare kommer det att bli. Haiti är ett land som lever efter egna lagar och seder - inte minst sätter den skrämmande voodookulturen sin prägel på människors tro och handlingar. Mr Clarinet är en av de demoner som regerar och han tycks ha mer än ett finger med i spelet. Det är inte bara Charlie som rövats bort - flera andra barn delar hans ovissa och obehagliga öde.

En "spelman" som förleder barn, som snärjer själar, en seriemördare - vem är denne Mr Clarinet? De som före Max Mingus har sökt svaren är antingen döda eller så önskar de att de vore det.

/Denna text lånad från Norstedts/ 

1 kommentar:

mimmi sa...

god morgon ;)
Idag är det inte ljust och fint ute ... även om det snöar ;)
fy tusan vilket väder .. det är kaffe och annat gott som gäller här inne idag :)
Jag gillar bilden på den huvud bak...felvänt.... skatan :)