15 februari 2011

Sidensvans!

 En sån tur att man har med sig kameran på stan. Bara Lilla Blå, förstås, men de här sidensvansarna befann sig på "klick-avstånd" i ett träd nära mig. Mitt på Drottninggatan! Det är oxelbär (tror jag) som de tycker är goda. Det sitter en massa små lampor kvar i träden också, men de är kvar när fåglarna ätit klart. Hoppas jag. Annars får man se en flock lysande fåglar över staden! ;)
 Att de har pratat om att övervaka mer med kameror i city har jag läst. Men att det fanns ögon i träden redan visste jag inte! 
 Den här figuren håller sig nog ett tag till, med den kylan vi har nu. Jag tror att det ska föreställa en eskimå...och de är väl vana vid kyla :D

För övrigt kan jag rapportera att den lilla stekeln har fått lite frukt att äta (tack ni som upplyste mig om att den kanske var hungrig). Jag släppte ner en liten bit clementin i burken och den kastade sig över den direkt...Jag hade ju tänkt att den skulle somna om därinne och inte äta...och äta...och vem vet vad den får för sig att göra sen? Lägga ägg? Då blir det trångt därinne kan jag lova...

Och violen lever än! 


5 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Längre fram på våren brukar vi ha sidensvansar i vår oxbärshäck. Fast det dröjer nog ett tag, i morse hade vi 25 minusgrader!!
Kram

mimmi sa...

Men så roligt att du fick se sidensvansar :) och så bra att det finns bär åt dom i stan :)
Hoppas din Viol kan resa lite på sig den ser "lite" hängig ut :)
ja tänk om du får tillökning .. då får du fullt upp :D

soffie sa...

å några sidensvansar har jag inte sett än,de låter så roligt med sitt visslande,
jag har den boken av Torey Hayden om du vill låna,
kramen

mammakero sa...

Finfina bilder på sidensvansar! De kan verkligen låta mycket när de sitter en hel flock i ett träd och mumsar på bär! Jag har aldrig lyckats så bra med dem, de kommer inte in i vår trädgård konstigt nog...

amaira sa...

Bilden på de två ögonen, trädets och björktrastens, är heeelt underbar!! Och stekeln är en solitär geting, vilken är svårt att säga för det finns så många som ser ungefär likadana ut, jag jag är ingen stekelexpert. Till mat vill hon nog ha nektar. Men helst ska hon sova, annars överlever hon inte tills det är dags att föda upp nästa generation. Så svalt som möjligt vill hon ha, slussa sakta ut henne igen.