25 februari 2011

Bildgåta!

  Och vad är det här då: 
 Jo, det här:
 Lite test med 10x close-up filtret!
 Närmare än så här kommer jag inte annars med 50mm. Bilden högst upp har jag fått zooma in och beskära från bild nr. 2. Riktigt så nära kommer man inte med detta filter... 
 Hoya lacunosaknoppar!
 Kul med detta för en macronörd som jag! Inte blir det brusigt heller med högt iso. Här var jag väl c:a 1dm från knopparna. 
Fuchsiastickling som är i vardande. Snart om några månader på en balkong nära mig! 

9 kommentarer:

Fröken M sa...

Det blir ju perfekt med "kryp-avstånd" för då kan det hända att det blir lunch från happykitchen ofta ! Mina sushi favoriter är med avokado och jätteräka, de med "avancerade" bitarna är lite för häftiga för min smak !
trevlig helg :)

Maria Thorbjörnsson sa...

Super med information om inställningar..e ju i startgroparna med den nya..och försöker lära mej..ganska knepigt..så att kolla bildens egenskaper har blivit ett bra sätt att lära..ha det..Maria

mimmi sa...

Det blev ju kanon bra .. jag tror jag skall skicka efter sådana också :)kanon fina bilder blev det .. så nu är det ditt fel att jag blev sugen på att beställa de linser till min kamera nu :)

Anonym sa...

Kul äpple. SÅ synd att det inte går att använda Photoscape i Mac'en. Men - om jag orkar - kan jag fixa bilder i gamla PC-n och lägga över bilderna i Mac'en.

EVA / whiskyochchampagne sa...

Vilka härliga bilder ! Ja tänk att det på nåt sätt iaf kommer att bli vår...och ganska snart ändå ! Idag har vi bara haft -4 och det är ljuuuvligt !!!

Ha en underbar helg !

♥ ♥ ♥
KRAAAM EVA

soffie sa...

va coola bilder så bra du fotar å tusen tack för kortet guu va du är gooo:)

mammakero sa...

Jag hade aldrig tagit att det var en äppelkvist på nära håll! Kul med fotoleksaker!

mimmi sa...

Godmorgon :)
nu får man se vad man kan hitta på idag ,, inte lätt med detta väder att försöka att hitta på något bra :)

AnnaKK sa...

Har du märkt att det blir skillnad i avståndet beroende på om du ställer in objektivet på "oändligt avstånd" eller "närmsta avstånd"? I det sistnämnda läget kommer man ofta FÖR nära med +10-linsen, tycker jag. :-D

Vad har du för närgräns på det objektivet utan lins? Jag har för mej att det är 35-40 cm nånting på mitt. Så visst gör det skillnad med såna här linser!

Men man längtar ju sej halvt fördärvad efter blommor och småkryp utomhus - och en varm go sol på ryggen när man kryper runt i gröngräset efter dem! <:-)

Men tids nog så... :-)