28 februari 2011

Vett och etikett!

Fråga: Jag undrar vad som är rätt (eller vanligast):

På vilken sida i en dubbelsäng ligger mannen respektive kvinnan?
Jag har hört att mannen av gammal hävd ligger till vänster (sett från fotändan), beroende på att han lätt skall kunna nå svärdet med högerhanden om något skulle hända! Är detta riktigt?

Svar: Denna fråga faller utanför Hyfs- & stilspaltens kompetensram, utöver att svärd sällan medförs i av spalten kända sovrum. Kanhända har de flitiga kunniga kommentatorerna ett svar?

Hihi...såna där frågor man inte visste att man behövde ett svar på! Och det får man ju inte heller! Tvärvetenskaplig undersökning efterlyses! 
Säng i empire. Lånat från Wikipedia

5 kommentarer:

Pytteälgen sa...

hahaha. Sådana frågor är ju faktiskt lite roliga. :P

Sv. Jag är imponerad över att du tog dig igenom mitt monsterinlägg; det blev så långt! Var väl för att jag inte skrivit på 3 dagar! :) Blueberry-butter har jag aldrig prövat. Luktar den blåbär?

Söderurförkyld sa...

Angående sovsida....mannen bör ligga vid hustruns fotända på en madrass på golvet för att lätt kunna gå till anfall om det skulle behövas.
I gamla tider var det både varg och stråtrövare som var fiender...

Dags dato har jag ingen aning om vilka fienden kan vara men ändå....

AnnaKK sa...

Det där är ju en gammal goding som det verkar ha tvistats om både länge och väl. :-)

Själv funderar jag på vad som ÄR höger respekive vänster sida i sängen!? Är det i förhållande till om man står vid fotändan och betraktar sängen så att säga framför sej, eller är det sett ur dem som ligger i dens perspektiv?? Vilket isåfall förutsätter att dessa ligger åt samma håll... Hur vanligt var det att man gjorde det förr, tro??? Var det inte skarfötters i en kökssoffa för rätt många? ;-) Och då handlade det kanske inte i första hand om att rusa upp med svärdet utan kanske snarare om att drängen skulle skydda pigan mot möss...? Eller tvärt om!?! ;-D

mimmi sa...

Det är frågor .. som jag ABSOLUT inte kan svara på ... och inte kan jag svara på vart den utlovade solen var idag heller... men men man får väl hoppas på att den snart hittar hit :)

mammakero sa...

Sen har det och göra med var dörren är, har jag hört. Att mannen (som ska skydda frun) sover närmast dörren...
Nu sover vi som vi gjort sedan barnen var små, jag sover närmast dörren - på höger sida om jag står vid fotändan...
HAHAHA!!! Du lär nog inte få någon bild av mej i yogapossition! Jag är inte så rörlig...