05 oktober 2010

Dagens larv!

Larverna äter på...men det gör blåmesarna också! De virvlar omkring som yra höns(?) och letar mat överallt. På min balkong också. Äpplet som jag lagt ut till getingarna tyckte även blåmesen var gott. Och det är ju bra, så länge han/hon håller sig till det och inte nallar av mina larver! För det är oroväckande få kvar nu i krassen vad jag kan se. Tre stycken. Dom är rätt stora så det kanske snart är dags för dom att förpuppa sig?

Nu ska vi ju flytta snart och jag får väl ta med hela krasseväxten ;) För jag måste ju få veta vad det blir av dom! Att det är kålfjärilar har jag förstått, men det är roligt att följa förvandlingsprocessen :)

Dagens citat:
Det är för sent att stänga buren när fågeln har rymt
(Ivar Aasen)

14 kommentarer:

mimmi sa...

Vilken kanon bild :) Det kan man kalla macro och bra macro :)
Ja man får hoppas att de små gulliga blåmesar inte äter upp dom ...
Har du använt Live Write till detta inlägg eller?
just nu har vi SOL får se om den är kvar efter jag har fått lite föda i mig :)
kramizz :)

AnnaKK sa...

Du milde... Jag hoppas den där larven inte visas i naturlig storlek i detta inlägg!? För då får du nog snart ha nåt tillhygge med dej, när du går ut på balkongen för att fodra... Så de inte råkar svälja ner dej också!?! 8-O

jennifer sa...

åh, det hade jag inte tänkt på. Att det kanske är en fin liten svanunge (alltså att det blir något stort och fint av den sen)!

mammakero sa...

Du, denna bild är verkligen talande! Jag håller med "larverna", krasseblomman SER god ut!

soffie sa...

hua den ser ju superläskig ut,den ser ju farlig ut;)
fniss kloka ord,

mimmi sa...

Nu är det snart dags för det nya till din kamera ;) så nu är ju den stora frågan .. sover du gott inatt .. eller ligger du och tänker på det :)

Anonym sa...

säljer jättefina unika namnarmband/budskapsarmband där du kan välja din egna text om du vill. tex ditt namn.barnets, älsklingens mm för endast 79 kr ! Finns även andra smycken till kanon priser. Perfekta personliga julklappar ! välkommen in att fynda. ( ber om ursäkt om du ej vill ha reklam radera bara detta då )

http://smyckestokig.blogg.se/

MICKAN sa...

Vilken härlig bild! Larver är ganska häftiga. Tänk vilka färger och former de kan ha!

Förrymd sa...

Jag har RYMT, hihi!
Befinner mig just nu.....

Anonym sa...

Du är ju söt som matar dom små djuren..hihi.

Getingar vill jag inte ha i närheten av mig..läskiga kryp:(

En väldigt fin bild är det av den söta (?) larven.
Kram kram Ninni

Anonym sa...

Superbild, Yvonne. Men lite äckligt sällskap på balkongen. Förresten - vart skulle du flytta? Tillsammans med larvhögen - eller var det inte så och jag bara är larvig. Gud så rolig jag är :-)

♥ Carina ♥ sa...

Lova att du inte tar sådana närbilder på nån orm. Jag avskyr nämligen ormar!
Men den där bilden gick bra att titta på :)
Kram

Anonym sa...

Vilken helt fantastisk bild på ett hårigt kryp :) Fast varför i hela friden värnar du om larverna? Är det av barmhärtighet eller ren nyfikenhet?
Hur som helst, hoppas du kan hålla liv i dem till flytten. De lär väl knappast gå att ta med - om du inte bara flyttar en liten bit förstås;)
Soliga kramar!

Lambergsfrua sa...

Nämen stopp och belägg!
Jag är inte alls Anonym!
Jag är Lambergsfrua - det blev något fel där :(