10 oktober 2010

Krasst inlägg?

Det blommar fortfarande på min balkong. Krassen, törnrosas kjorteln, en massa småpelargoner, rosenbegonian och sist men inte minst hängpelargonen. I krassen bor ju som vi vet min enda återstående larv... De andra syns inte till och jag misstänker ju att det är fågelhuligangänget som käkat upp dom. Att dom har lämnat en kvar tror sambon beror på att de har en inneboende gen som säger att dom ska ha nåt att äta nästa år också, därför bör man inte skövla hela larvbeståndet..hmm..;) Kanske, kanske inte! :D
Larven har fin utsikt i alla fall! Här tryckte jag på "autolevel" i Photoshop och då blev bakgrunden så här.
Det här är originalfärgerna, och de överensstämmer ju mer med verkligheten. Jag använder nästan aldrig autolevelknappen, bara ibland när jag är nyfiken på hur det kan bli. Men det är sällan det blir "bättre" tycker jag.. Här skulle jag velat fått till skärpan lite mer bak på blomman också, men trots bländare 22 så ville det inte..hm.. Kanske beror det på att jag hade hela 200mm zoomen på?
 Rosenbegonian i sin prydno. Nu blir det ju lite kallare på nätterna (men ingen frost här än) och då måste dom ju få komma in i stugvärmen. Var jag ska göra av dom allihop vet jag inte än. Kan man packa ner dom i en flyttkartong? Men det är ju fem veckor kvar till flytt...Jag får klippa ner dom så mycket jag kan..
Nu är det så härliga färger ute! Här är en björk till vänster och nån slags buske till höger. Mina favoritträd är asparna som lyser gula som brandfacklor! Få se om det är lika tjusigt ljus i kväll som det var igår, då hann jag inte ut och fota nåt...

Nu ska jag snart packa ner mina krukor, sen finns det inte så mycket mer att packa ner än. Det är ju ingen idé att ta ut saker ur skåpen och ner i en kartong, då tar ju den plats också...Men att vänta så här är så trååååkigt! Men som sagt, bara fem veckor kvar tills man får börja springa i trappor! :D

Dagens citat:
Om du vattnar den och den dör, då är det en planta.
Om du drar upp den och den kommer tillbaka då är den ett ogräs
(Gallagher)

8 kommentarer:

Fröken M sa...

det kommer säkert roligare kampanjer snart ! Jag blev oxå erbjuden att sälja guld men tackade nej :)
Haha... så du är inte sugen på en kopp kaffe med dopp ( majskrok ) ? Kram

AnnaKK sa...

Hejsan!

Bländare 22!? Tror jag att jag aldrig har använt...? :-) Jag brukar inte gå längre än till 9-10-11 om jag vill ha mycket skärpedjup.

Skärpedjupet fungerar väl som så att det utgår ifrån var man placerar autofokuspunkterna, och sen verkar så att säga på djupet in i bilden. En viss skillnad gör det väl på förgrunden också, men inte så mycket...? Tror jag!? :-)

Om man inte har fått riktigt den skärpan man önskade, så kan man ju alltid lägga på den i efterhand i ett bildbehandlingsprogram (eller tvärtom; "sudda till" ifall man fick för mycket skärpa/skärpedjup). Fast då behöver man ha ett bildbehandlingsprogram där man kan markera utvalda områden i bilden, annars ger det inte önskat resultat förstås.

Ha en fin söndag! :-)

AnnaKK sa...

En annan inställning du kan trixa lite med när du fotar höstlöv är vitbalansen! Den förändrar färgerna en del. :-)

♥ Carina ♥ sa...

Vilka kunskaper du har när det gäller fotografering :)
Hihi, gillar citatet! Så himla bra, och precis så är det nog...:)
Kram

mimmi sa...

Jag testade bländare 22 när jag var ute för ett par dager sedan ..men de bilder blev mörka .. för det var väldigt grått och trist ute då.
Det blev så himla gott i går när solen kom fram .. synd bara att det kom så sent på dagen ..men vi hade ju ändå tur för vi var på segerstad när den kom :)
härliga bilder från dig idag igen :)

soffie sa...

va vackert det är med alla höstfärger nu.
Jag gick inte vilse idag;)
När vi va ute iskogen idag så regnade det löv så tyvärr åker nog snart alla av träden å då blir det så himla fult ute.
Va fina dina blommor är,
kram

Anonym sa...

I vanliga fall gillar jag inte begonior. Lite mycket plantera-på-graven-blommor. Och så svenskt. Tycker inte de är särskilt snygga heller. Alltid några kronblad som ser halvdö'a ut. Men dina bilder ger begonian ett nytt ansikte - om man säger så om blommor. Du får gärna ge mig också ett nytt ansikte nu. Usch - glåmig, blek, spretigt hår trots att jag la' ner 1000 spänn på klippning och soliga slingor före operationen, ögonen tärda av smärta. Nej, jag skojar bara. Nästan.

Ulla sa...

Så ni ska flytta. Kul! ...eller rättare sagt det är kul när man är installerad på det nya stället och har lämnat och städat det gamla.