18 oktober 2010

Talgbollsmysteriet!

Jag har ju haft ett fat med talgbollar på balkongen till småfåglarnas stora glädje. När jag kom hem från stan i går eftermiddag så fanns det inget fat där! Hmm...hur har det kunnat försvinna från en balkong? Och det var ju naturligtvis inga talgbollar kvar heller. När jag tittade ner på grannens altan så låg fatet där, och jag har mina misstankar om vilka som är skyldiga. Det måste vara skatorna som lyckats stjäla bollarna och knuffa ner fatet. För inte är det väl så att Bigfoot gillar talgbollar? ;)
Tjo va de va livat i holken balkongen i lördags! De lägger en massa energi på att jaga bort varandra och slåss...men mot skatorna kämpade dom nog förgäves..
Försökte fota talgoxen vid start eller landning, det gick sådär..inga jätteskarpa bilder, men det är lite svårt att fota genom en ruta, även om den är nyputsad! :)
Men här poserar den villigt! (fast antagligen ovetande om min existens..) Jag tror det är en hona, hanarna har bredare svart frampå bröstet! Jag ser till och med ett litet "blänk" i ögat! Men jag har ju fått beskära bilden en del för att få med hela pippin så här, det får man inte ens med 200mm zoom på två meters avstånd...
En ouppäten fluga har lyckats vara kvar på balkongen! Men nu när det inte finns några talgbollar så lever den nog farligt...småfåglarna är och kollar varenda springa på balkongen mycket noga!
Jag har en talgboll kvar i frysen...kanske jag lägger ut den och får försöka att komma ihåg att ta in den när jag inte är hemma...det är ju rätt kul att kunna fota fåglarna på nära håll..

Dagens citat:
"Och jag hörde en röst från ovan som sa: Le, för det kunde vara värre!
Och jag log, och det blev värre..."
(Okänd)

11 kommentarer:

Lelös sa...

Härmed kommer jag aldrig mer att LE
oavsett om det finns något att skratta åt.
Vågar inte riskera att det kan bli VÄRRE! *SS*

Anonym sa...

Ja det är säkert skatorna..dom var väl hungriga=)

Du får väl prova mitt tips om talgbollarna så har du fler att ta till.

Snygg son du har...stor kram Ninni

AnnaKK sa...

Hm... Ja, de är väl så goda, dina talg-bullar, så nån tog hela kakfatet med sej!? Antagligen bör du se det som en komplimang! :-D

Jag hängde ut en helt vanlig talgboll, i sånt där fult grönt plastnät som bara går sönder, igår. Den försvann i sin helhet efter bara nån timme, tillsammans med en nötskrika! 8-X

Idag har det blivit massor av ekorr- och fågelfoton (igen!), men som vanligt hinner man ju inte med i redigeringsarbetet... Men endera dagen dyker väl ett eller annat av dessa foton upp i bloggen. För tillfället har jag lite prioritet på ett porträtt av sonen och hans tjej. Det kunde ha blivit så bra - men det blev lite fel med inställningarna i kameran. :-/ Så nu försöker jag göra vad som går åt den saken i bildbehandlingen... Och det där j-la Elements vill ju inte alltid som jag vill!!! Hm! (Borde verkligen ta mej tid att läsa på ordentligt om hur det programmet faktiskt fungerar... Det skulle antagligen gå fortare än att göra alla dessa fel som det blir nu när jag ska pröva mej fram mest hela tiden... <:-) Ja, ja... Tid är en prioriteringsfråga!!).

AnnaKK sa...

Svar: Det är MYCKET LÄTTARE att klippa ur/klistra in (och skifta bilddelar mellan olika foton!) i mitt gamla bildbehandlingsprogram än i Elements! Tack gode gud, att jag installerade det också på den nya datorn - annars hade jag nog varit redo för psyket nu! ;-)

Men måla löv (och annat också!) var inte alls svårt med Elements. :-) Säg till om du vill ha en "kurs"!

jennifer sa...

skumt det där med din talgboll! jag tror på skatan!

Helene sa...

Du tar så otroligt fina bilder !!
Ha en skön kväll.
Kram Helene.

Jenny fru & 4 barnsmorsa sa...

Hehe ja de kämpar på bra :D

Tänk om de bara kunde samsas ^^
Iallafall med de som e samma ras :P
Härliga bilder :)

idag blåser man bort när man kikar ut 'brr*

mimmi sa...

Ja det är inte lätt när man får besök av en skata .. här har de försökt i flera dager nu att knycka maten från de små ..men som tur är så har de inte lyckats med det ..än :)
Jätte fina bilder som du har tagit :)

♥ Carina ♥ sa...

Jädrans skator!! Inga fåglar jag är direkt förtjust i.
Kanske du ska försöka knyta fast talgbollen på nåt vis :)

soffie sa...

du får köpa en sån där talgbollhållare
söta de är talgoxarna,
om det ej blåser imorrn vill du ta en promenad vid halv 6 då?

AnnaKK sa...

Go´morron!

Kollade vad jag hade för inställningar till den ros(a)...

Brännvidd 125 mm, bländare 5,6. Tid 1/500 sek och ISO 200. Så det är nog mest bildbehandlingens "fel" att den kanske ser ut att vara tagen med en betydligt större bländaröppning. :-) Originalfotot är inte riktigt lika softat, och inte riktigt lika ljust heller...