30 oktober 2010

Nu ska vi sjonga!

...som det heter på väschöttska.. ;)

Familjeliv.se har listat de mest populäraste vaggvisorna...

1. När trollmor har lagt sina elva små troll 36,53% (80)
2. Sov du lilla videung 12,33% (27)
3. Nu i ro, slumra in, allra kärestan min 9,59% (21)
4. Vyssan lull koka kittelen full 6,85% (15)
5. Alla ska sova för nu är det natt 1,83% (4)
6. Ro, ro, barnet, katten leker med garnet 1,83% (4)
7. Ute blåser sommarvind 1,37% (3)
8. Titta, kom och titta (John Blund) 0,46% (1)
9. Annan, vilken? 29,22% (64)

Jag kan nr 1, 2, 3, 4 och början på nr 7 och lite av nr 8 också...Vilken nr 9 är vet jag inte.. ;)
Och inte heller nr 5? Vad sjutton är det för nån?? 

Jag måste erkänna att jag har sjungit rätt makabra vaggsånger för min systerdotterson (jösses, finns det inget bättre ord?) Lucas. Tex "En irländsk ballad". Men han somnade så sött. Men så var han inte så gammal heller...

Men dom har ju inte med min favorit:

"Lilla Lasse sitter och gråter, borta är hans fiskarebåt, gråt inte mer lilla Lasse, båten den ligger i vassen, full av gäddor och braxen...skynda dig hem, mor har fått barn, kon har fått kalv, suggan har fått tio små griiiiisar."
Min barndoms sångbok! (bild lånad från Ginza)

6 kommentarer:

soffie sa...

3,5,6,7 har jag ingen aning om vilka de är,
hoppas du haft en goo kväll

Maria Thorbjörnsson sa...

Den boken känner jag så väl igen..gu så många minnen..såg i den för ett tag sedan..visan om negerpojken skulle nog inte få va med idag..eller..Maria

Mörker i knallestaden sa...

Nattsagor i all ära men finns det några piggnatillsånger nu när morgontröttheten satt in? Sommartiden är ett minne blott för denna gång!

Upp å hoppa din trötta råtta,
söv mä måtta nu ä klockan åtta!

Mörker i knallestaden sa...

Nattsagor i all ära men finns det några piggnatillsånger nu när morgontröttheten satt in? Sommartiden är ett minne blott för denna gång!

Upp å hoppa din trötta råtta,
söv mä måtta nu ä klockan åtta!

Anonym sa...

Den femte sjunger dom bla i Bullerbyn.

Den är fin. Ha en sköön söndag, kramen Ninni

Susanne sa...

Kul att du är med i utlottningen av tidningen FotoGuiden. Glöm inte att du får skriva en kommentar om dagen för att på så sätt få fler chanser i lotteriet!

Ha en bra dag!
Susanne