11 oktober 2010

The end of the Larv story...

I morse när jag som vanligt satt vid frukostbordet med en kopp kaffe och mitt korsord så fick jag syn på en blåmes som med bestämda steg vingslag styrde kosan mot min krasse. Där klev han omkring en liten stund, gav upp ett glädjetjut (tror jag) när han hittade min enda återstående larv..Jaha, blåmesen fick en god frukost i alla fall. Jag hade ingen kamera i närheten tyvärr...Frid över larvens minne!
Sov i ro...slumra in...

Det är alldeles fantastiskt vackert väder här idag, solen skiner och asparna strålar av ljus! Så jag tog Sonyn och gick ut en sväng mot 4H-gården här i Karlstad.
Mitt favorithöstträd!
En froststrimma är kvar i gräset där inte solen kommit åt att ta död på den...än.
Hästen har täcke på sig, men det behöver inte katten ha. Alltså...en NORSK FJORDHÄST borde väl inte frysa i vårt klimat, det är ju inte så jättekallt ute mitt på dagen i solen, och inte finns det några bromsar kvar heller... Jag förstår inte riktigt vitsen med att de har täcke på sig. Fast de kanske är lika frusna som jag :D
En huvudlös höna!!
Ankorna gillar ju att bada och än så länge är ju inte deras damm istäckt. (Jag är inte riktigt överens med autofokuset på kameran...det hamnar inte riktigt där jag vill, tror jag ska försöka manuella nästa gång jag är ute)
Det är en vacker väg jag kan välja att gå! Solen lyser genom stammarna och bildar ett spännande skuggspel på grusvägen. Och löven prasslar så mysigt... 
Japp! Snart har jag utsikt åt sydost och nordväst! Balkongen är åt andra hållet!
Än är "min" lilla geting kvar på balkongen...Här spanar den på mig och undrar vad jag håller på med. 200mm zoom är bra att ha vid getingfoto! ;)

1/1250s så kan man fånga den i flykten! Men det är ju en chansning om bilden blir bra eller inte..för autofokuset far ju omkring som det vill tycker jag, hmm..

Nu har jag vantar på mig inne i garderoben! Alltså inte tumvantar ;) utan såna där torgvantar, eller sms-vantar som jag kallar dom! Det börjar bli kyligt här inne nu...tur det inte är så långt kvar innan jag får "komma ut" :D
(jag har alltså min dator i en klädkammare än så länge)

Dagens ordspråk:
Man ska akta sig för att ha sån många järn i elden att den slocknar.
(Okänd)

9 kommentarer:

AnnaKK sa...

Hejsan!

Det var frost här också i morse, följt av ett underbart solskensväder - så jag har också mest varit ute och fotat idag! :-D

Kan tänkas att norska fjordhästar är lite mer frusna än islandshästar, hörru! ;-)

Men elände med larven, då... :-/

Maria Thorbjörnsson sa...

Nu ska ja va lite petig..fnissfniss..tror att det e en Fjordhäst som har täcke på sej..din stig med prasslande löv gillar jag..och den stackars huvudlösa hönan..hualigen..ha det..Maria..oj AnnaKK hade visst också rättat dej på hästen..pettitesser..må så gått..Maria

mimmi sa...

Det var kanon fina bilder igen från dig .. du har ju verkligen fått till det med din sony :) Vad menar du med att autofokusen flyttar på sig? om du har den intällt på lokalt så är den i mitten .. hela tiden .. om du inte går över till de för programmerade inställningar förstås.
jag var i stan idag .. fick några bra bilder och åkte hem fort .. på stigen här ..på baksidan .. hörde jag det prasslade ..och kom då ihåg .. javisst ja .. det bot ju två st ekorrar där .. och dom hittade jag :)

♥ Carina ♥ sa...

Stackars lilla larv :)
Fina bilder som vanligt!
Hoppas du mår bättre i din förkylning.
Kram

admin sa...

HEJ!

Jag såg att du kommenterat på en annan blogg ang Brittatårta / Margaretatårta / Pinocciotårta. Jag har nämligen ätit en som hade just rivet äpple i grädden, väldigt gott, ska göra en till min dotters dop på söndag, kan du säga ungefärliga proportioner? Blir äpplet brunt, eller är det där citronen kommer in?

Tack på förhand.
Sara

zharaa@hotmail.com

PS frid över larven

soffie sa...

brrr jag fick skrapa rutorna imorse på bilen,blä,har kollat resor nu så det blir antingen gran canaria eller kap verde,
krya på dej nu

AnnaKK sa...

He-He!

Rätt ska va´rätt, ja! ;-)

Men apropå täckade islandshästar, förresten... Man ser ju ofta såna mitt i sommaren insvepta i värsta burkan, typ! 8-X De är tydligen väldigt känsliga mot solen och får lätt eksem... Därav täckena! Men man kan ju undra om det inte är lika mycket solsken på Island som här!? På resefoton från Island skiner då alltid (?) solen, men hästarna går ändå "nakna"...? :-)

Helene sa...

Jag tog fram mina vantar igår !!
Va kallt det är = ((
Gillar det INTE...
Fina bilder du har tagit.
Ha en fin dag.
Kram Helene.

Jenny fru & 4 barnsmorsa sa...

Det var jäkligt snygga bilder du tatt :)