14 oktober 2010

"Morgon mellan fjällen...

...hör hur bäääck och flod, sorlande från hääälllen sjunger Gud är god. Gu-u-d är goood"
Den psalmen började mina skoldagar med i lågstadiet. Då hade vår fröken en orgel som hon spelade på (måste alla lärare vara orgelkunniga på den tiden?) Det var mysigt vad jag kommer ihåg...
Inga fjäll det är morgon mellan här, utan mellan husen.
Kaffe, äggmacka med gräslök från balkongen och mitt korsord! Blåmesen var och inspekterade krassen för att se om det satt nån kvarglömd larv och tryckte...men han fick tji! Men nu har jag lagt ut en hemgjord talgboll i balkonglådan..jag hittade några i frysen. Kanske jag kan fota nån pippi på det sättet? Men det är inget bra ljus, kanske kan jag ställa upp iso-talet en del. Ska testa.

Jag läste i gårdagens tidning om en man som vid 98 års ålder fortfarande var aktiv murare (ja, inte på heltid då, men han ställde upp ibland). När tidningen ville intervjua honom så tyckte han först att han inte hade något att säga, men han hade ju levt ett nog så intressant liv.

För några veckor sen så träffade jag på en dam härute som på en kvart lyckades med att berätta om hela sitt liv för mig (jag frågade inte ens!)

Hon hade:
*växt upp i Österrike
*arbetat som 12-åring med att passa barn
*flytt från Österrike
*inte fått gå i skolan
*bott i Sverige sedan -62
*hade flera barn
*mannen hade varit schizofren
*mannen var nu död
*det var inte hon (jag märkte det...)
*men hon hade diabetes och starr
*hon vill inte störa mig längre

Eh..visst är det intressant med andras livsöden, men en del människor har inget "filter" för om man har tid eller lust att höra på dom. Jag tycker om när samtal är en dialog och inte bara en monolog. Pratar med människor gör jag gärna och då får man väl ta risken att råka ut för såna här ibland. Det finns en man här på Bellevue som jag (och sambon) verkligen undviker, för HAN är riktigt tjatig. Han kallas för "Skräcken" hörde jag :D

Dagens citat:
Fasligt vad världen är egoistisk. Alla bara tänker på sig. Det är bara jag som tänker på mig.
(Robert Storm Pedersen)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha ja det minns man tramporgel=)

OJ då vad damen hann med att berätta för dig...hihi.

Mums med äggmacka men jag skulle gärna skippa gräslöken.usch det lär jag mig aldrig att gilla.

Ha en skön dag, kramen Ninni

Fniss sa...

Hahahaha, och nu ska jag berätta -
det var en gång...
Jag håller med Robert, alla tänker på sig ingen tänker på mig, fy va folk är egotrippade! Hihihi!

Ha en bästa dag på Bellevue med att
tänka på....

♥ Carina ♥ sa...

Ja, herregud vad en del babblar på. Sällskapssjuk kanske...
Roligt citat :)
Kram

Helene sa...

Bra citat = ))
Ha en fin dag.
Kram Helene.

AnnaKK sa...

Jag är typ folkskygg... Iallafall på jobbet! Jag försöker alltid att inte stöta ihop med vaktmästaren och kanslisten, för de är båda två såna där som kan mala på nästan hur länge som helst om absolut ingenting. <:-) Jag kan ju för tusan inte sätta upp betald arbetstid som de båda snackar bort med mej!? Fast det har hänt att jag har gjort det ändå, nån gång när de har varit fullkomligt omöjliga att undvika... Ähum!

Fast jag pratar gärna med trevliga människor annars! Särskilt med såna som har nåt intressant att förtälja!! :-D

Förresten! Min lågstadiefröken kunde också trampa orgel, och gjorde det om morgnarna då vi hade nån slags samling innan skoldagen satte igång på riktigt. Den där "Det är en ros utsrungen..." minns jag att vi sjöng. Visst var det mysigt! :-) Och säkerligen mer nercoolande än vad dagens morgonsamlingar i skolan är, där barnen ofta ska få berätta eller visa något. De blir ju så uppstimmade av sånt, och många kan knappt tåla sej till det blir deras tur! Och inte lyssnar så värst många ordentligt på vad kamraterna har att säga heller... För de har redan hunnit bli som i ditt citat! :-/

Ha en fin kväll! :-)

soffie sa...

å vilken vacker bild å herregud vilken pratglad tant va hon värre än mej;)