01 oktober 2010

Skogspromenad..

Att gå omkring här i skogen tycker jag om. Ibland ser jag ett rådjur, men för det mesta blir det smådjur ;) eller fåglar, men de är ju så svåra att fota. Snabba och ombytliga. Jag känner mig som Kalle Anka när han är i djungeln och försöker fota kolibrin och den retsamma hackspetten dyker upp! "Hapapaparadja", eller hur det nu är han låter!
Vitryggig hackspett är ju sällsynt, men svartryggig? Kanske är det en ny art det här? ;) Nä, det är den vanligaste hackspetten, Större hackspett. Här har jag dock inte klättrat upp i trädet som Kalle gjorde (vi vet ju hur det gick för honom...en smällare i munnen och adjöss!) utan använt mig av Nikon-zoomen, den är rätt okej men som sagt, inte superskärpa på bilderna på långt håll.
Daggen på bladen i skogen ligger kvar länge. Vilket är tur när man vill fota nåt tjusigt!
Mossa i motljus är inte dumt det heller...Jag såg inga småkryp i mossan här, men en otäck ÄLGFLUGA lyckades virra in sig i mina vantar och det var lögn i h-e att bli av med den! Men till slut fick jag loss den och slängde iväg den in i skogen. (In i skogen? Jag stod ju i skogen? Nåja...) Myggor är jobbiga, men de här älgflugorna, brrr. Ingen bild på den! Jag hade fullt upp med att göra mig av med den ;) Tacka vet jag mina husdjur på balkongen! :D

Älgflugan är cirka 5 millimeter lång och relativt ny i den nordiska faunan. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten.

Den brukar ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men de kan inte använda människoblod för sin utveckling. Betten är inte farliga eftersom flugorna inte tros bära med sig några farliga virussjukdomar, dock kan betten ge klåda och svullnad.Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.


(Ur Wikipedia)

Nu ska jag sätta en deg (försur sattes igår) som ska få jäsa under tiden som jag rensar i lite garderober!

Dagens citat:
När en politiker säger att vi sitter i samma båt, så var på din vakt.
Det betyder att det är du som ska ro.
(Vilhelm Moberg)

7 kommentarer:

Nystädat sa...

Är du på väg att rensa i din
GAR DE ROB....där döljer sig nog både spindelväv, mössludd och annat smått och gott??????
Hmmmmmmmmmm,väntar med spänning på garderobsbloggen!

mimmi sa...

Ja de är JÄTTE äckliga .. vi har stora problem med dom när vi är på Segerstad. De är överallt och vill tydligen med hem också för de flyger in i bilen och där vill d vara kvar .
Det var otroliga fina bilder du har fått på daggen och även de andra bilder ..Men den sista bilden av de tre som sitter ihop ..den är min favorit .. vilken kanon bild :)
Just nu ser det inte ut som det blir en tur till stadsträdgården.. för det var ju kallt UTE
KRAM :)

Fröken M sa...

Absolut ! vi kan väl ta en promenad nån dag så får du träffa honom ! Mysigt med ett krogbesök ! Jag har inte varit i en bar sen jag jobbade mitt sista pass som bartender förra sommaren ;)
Kram

soffie sa...

usch va äckligt med en sån fluga ,har aldrig sett en sån tror jag iallafall,va fina bilder,

HUSnrNIO sa...

Så fina bilder! Ha en trevlig helg!

HUSnrNIO sa...

Så fina bilder! Ha en trevlig helg!

jennifer sa...

läskigt! men fina bilder :D