30 september 2010

Flugvikt?

Jag ska börja med att annonsera bananskalens återkomst!

Efter att ha trott att Bigfoot är infångad/död/annat så kan jag nu meddela att han är tillbaka på banan. Så att säga...TRE nya skal på några dagar...det senaste splitternytt igår. Nu gäller det ju som sagt att försöka fånga den på bild. Det är ju inte det lättaste, eftersom jag inte går där jätteofta, några gånger i veckan, sambon kanske går där oftare på sin morgonpromenad och han brukar rapportera till mig. Men han har inte heller sett någon skymt av den mystiska bananälskaren..men, jakten fortsätter!!
Nya!!
Här är min larvutfodring! De får äta hur mycket de vill på krassen, snart tar väl frosten den ändå. Få se om jag hinner se vad larverna tar vägen innan..spännande!
Och här i hängpelargonen har jag lagt ut ett gammalt äpple till getingar och flugor. Annars är de väldigt intresserade av de där små vita blommorna. Strandkrassing tror jag de heter, de luktar starkt.
(1/1250s f5,6)
Här satt jag och smög med Nikonen utzoomad för att försöka fånga en fluga i flykten! Och det gick ju rätt bra. Inte superklart, men Nikonen ger inte såna bilder vid full zoom.

Bäst när jag fokuserade på en fluga så märkte jag något som fladdrade till nere på en blomma. Jag tryckte på avtryckaren i ren reflex och fångade detta drama: 
Jag vet inte riktigt vad som hände, det gick så fort...och jag tror inte att någon flög iväg med nån heller. Men de där randiga blomflugorna är ju fredliga av sig och vill bara äta nektar. Och om den andra är en "vanlig" fluga eller nåt annat vet jag inte heller. Det gick ju som sagt vääääldigt fort.

Det blev ju ingen jättebra skärpa heller, har fått lagt på en del i Photoscape, men det syns ju vad det är...Kanske var det bara en felbedömning av flugan när den skulle landa? Bromsarna tog inte, liksom...? :D

Dagens citat:
Enda sättet att få en vän är att vara en.
(Ralph Waldo Emerson)

6 kommentarer:

Fröken M sa...

åh va bra :) det verkar som om det mesta skaa börja funka med nya bloggen nu ! Nu blir det långpromenad för oss !! Kram

mimmi sa...

Ha ha .. du har verkligen liv och full fart på din balkong ju :) och vilka bilder du får .. sitter du där på vakt med kameran startklar och sen knäpper till när du får bra motiv in i linsen :)
Superbra bilder som det var väldigt roligt att titta på :)
Och så himla bra .. BigFot is BACK

mösstillverkarinna sa...

Flugan i luften är verkligen en fröjd för ögat.
Har du funderat på att rigga en kamera vid spåret....du kan ju få en skymt av banannörden!

Fröken M sa...

de nya fina husen där man ser vad grannarna äter genom att bara kika ut genom fönstret ;)
Sjöutsikt i all ära, men där vill jag inte bo :)

♥ Carina ♥ sa...

Vad är det för liten apa som lämnar spår efter sig? ;)
Kram

soffie sa...

men åå va bra dina bilder blir,haha nu är alltså banan mannen tillbaka:)
tror nån driver med dej helt enkelt;)
å va jag längtar till vi ska ut i skogen hoppas vädret är så bra som det varit idag bara,
tjohej