07 september 2010

Älgjakt...nej, stolpjakt!

Igår var jag och Sofie ute i skogen och tog de sista stolparna i Friska Karlstads stolpjakt! De sista för denna omgång...det kommer 25 nya den 25:e september, då har det släppts sammanlagt 200 stycken i år! Vi har en retsam stolpe kvar som vi inte hittade när vi var där och letade...den måste vi ju "nedlägga" också!

Det är en beskrivning med bak på kartan var stolparna finns. Det står t. ex. "Sankmarken" eller "Punkthöjden". Nästa gång kanske de har benämningar som "På botten av kvicksandskärret", "Högst uppe i tallen" eller "100 meter ut i sjön", hihi...lite mer utmaningar då blir det!
Om myror skulle ha en stolpjakt så skulle det kunna sitta en liten stolpe här inuti min blomma!

Jag har lånat en bok av den eminenta författaren Johan Althoff, den här heter Folklig ordkonst och är en bok full av talesätt, ordspråk, rim och ramsor från hela Sverige! Bland annat så finns en bra trollformel mot getingar (lär dig denna nu, Ninni ;):

"Geting, geting, etterspik,
från Satan är du kommen och honom är du lik.
Stick i sten men ej i ben,
stick i backe, men ej i nacke.
Stick i mull, men ej i hull.
Sticker du mig så faller du döder omkull."
(från Jämtland)

Jag kan rekommendera Johan Althoffs bok "Hit och dit men ganska långt bort" som handlar om Pytteälgen och vännerna i skogen. Det är egentligen en barnbok, men den är lika härlig för alla åldrar!
(Tack Pyttis för rättningen av titeln! Tur jag känner en Pytteälg!)

Jag avslutar med ett gott råd ur boken:
"Är början alltför svår så börja i mitten eller från slutet"

8 kommentarer:

floosan sa...

aa det gick på femman i går. Man kan ju inget annat än att vara stolt över att vara värmlänning höhöh

♥ Carina ♥ sa...

Den boken ska jag nog ta mig en titt på. Jag gillar citat och tänkvärda ord :)
Godmorgon!

Fröken M sa...

Så tänker en sann ekonom !! SMART :) finns det några fler spara trix man kan köra med för att lätta samvetet mer än plånboken ? :) Kram

Pytteälgen sa...

ÅH! Den borde jag ju ta mig en titt på, glad för lästips när det gäller Altoff (nej, jag har faktiskt inte läst allt). :P

Hit Och dit men ganska långt bort, heter boken för övrigt (och inte hit och dit och lite längre bort) för det finns ingen logik i titeln, lika bra man lär sig.

säger en något segare Pytteälg.

Helene sa...

Stolpjakt !!
Har jag aldrig hört talas om = ))
Ha en fin dag.
Kram Helene.

Middle sa...

Hihi, idag börjar jag ifrån mitten...
Solen skiner här i söder!

AnnaKK sa...

Fick en bålgeting framför linsen idag igen, men det var innan jag hade läst versen här. Men jag överlevde mötet ändå - och getingen också. :-)

Marie-Louise sa...

wow vilka bilder :) Jättefina.