12 september 2010

Objektivtest...fast rätt subjektivt ;)

Nu har jag varit ute i höstvärmen (20 grader!) och testat 70-300 objektivet jag fått låna. Det är inte lätt att hitta fokus med det, det är tungt och blir lätt lite skakigt. Det är bildstabilisering i kameran, tur är väl det!  Den här bilden på blåmesen tog jag med fullt utfokuserat (heter det så?) objektiv, alltså 300 mm. Jag stod väl ungefär 30 meter från trädet. Sen har jag beskurit bilden också.
Ska den bo här i vinter tro?
Det finns en makro-knapp på detta objektiv och det kan man använda när man står hyfsat nära. Men som sagt, svårt att få till skärpan där man vill ha den..och objektivet zoomar in...och zoomar ut..och zoomar in..så jag blir alldeles snurrig, sen knäpper jag bara en bild och hoppas på det bästa..hm...
De här bilderna har jag också beskurit rätt mycket och lagt på lite mer skärpa..
Men jag får väl testa vidare..det svåraste tycker jag är att hitta sitt motiv i sökaren, en liten fågel i ett träd t.ex. Man ser den när man tittar utan kamera, men sen ska man hitta den i sökaren, och sen ska KAMERAN hitta den också...och då har den oftast flugit iväg till nåt annat..Flugor och småkryp är ju oftast ganska stilla..

5 kommentarer:

jennifer sa...

men det är ju ändå, trots ditt lilla klagomål på fokusen och allt, INTE dåliga bilder du får till! det blir ju jättebra :D

soffie sa...

wow va bra bilder!
Vi får ta oss en fotorunda på tisdag och testa mer!

AnnaKK sa...

Den sortens objektiv har jag aldrig testat, men det verkar ju troligt att de är lite svajiga på 300. Men till stor del är det en vanesak - man blir stadigare på hand ju mer man tränar. :-) Och 30 meter är lå-å-å-ångt - satsa på 3 meter istället, nästa gång du ser en blåmes! ;-)

Macrofotona har du lyckats fin-fint med. :-) Det viktigaste är att sätta skärpan rätt, och det gör du!

Anna sa...

läckra macrobilder :D

mammakero sa...

Du kan ställa in zoomen till manuellt zoomande istället, då blir det inte så svårt att hitta fokus! Det finns en knapp på själva objektivet som det står AF och M på. Sen är det bara att vrida på zoomen åt det håll du vill ha! Den funktionen är jätterolig när du ligger på marken med ett blomsterhav framför dej och på vinst och förlust knäpper hejdlöst och vrider zoomen manuellt! Då kan man få helt fantastiska bilder!
Det är så roligt att hitta en massa finesser när man är på fotosafari!
Som vanligt fina bilder!
Blåmesen kanske var i husletar tagen? Bedömde holken, eller tog mått, ifall den skulle passa hans familj!