02 september 2010

Väntar...

Jag går här i väntans tider...och följer min nya kamera på dess resa genom Sverige via postens hemsida! Den lämnade Jönköping i går eftermiddag och landade i Örebro kl. 01.12! Var den är just nu vet jag inte, förhoppningsvis på väg hit till Karlstad.

Jag har haft många kameror i mina dar, det började på 60-talet med en Kodak Instamatic:
Den fyllde sin funktion då och det blev rätt många bilder! En del har gulnat i mitt fotoalbum, men andra håller färgerna bättre, det beror nog på framkallningen. Det var alltid lika spännande att vänta på kuvertet med bilderna som man då fick hämta hos...ja, var hämtade man dom? I en diverseaffär tror jag, som hette Stora Kemi. Det där väntmomentet har ju försvunnit i och med digitalkamerornas fantastiska intåg. Nu tankar man ju bara in bilderna i datorn och så - vips! Så kan man kolla. Och redigera.

Jag har haft andra kameror sen Instamaticen också, det ligger en analog systemkamera i mitt skåp...den lär jag nog aldrig fota mer med. Den är dubbelt så tung som min nya-på-G!
Sony A390 - snart i min famn!

Dagens citat:
Fotograferar man aper, så blir de aper!
(sagt av en fotograf till min mormor när hon klagade på några porträttbilder ;)
Mormor Betty och morfar Karl-Alfred. "Aper" eller inte? :D

10 kommentarer:

Anonym sa...

Ohh va spännande..då kanske kameran kommer idag!
Vi har en jättebra systemkamera(digital)
Men den är ju så bökig att släpa med..gillar min lilla=)

Näää jag ser inga apor men väl allvarsamma människor..

Ha en skön dag..kramen Ninni

AnnaKK sa...

Visst är det kul hur man kan följa sina postpaket numera! Själv håller jag koll på en leverans med schampoo... Inte riktigt lika spännande att vänta på som på en kamera förstås, men hur som så ska jag kunna hämta ut mitt paket på "59:an" ikväll. :-)

En Sony, alltså. Hade hoppats på en Canon, så jag hade kunnat dunder-terrorisera dej med en massa tips och trix!! 8-D (Men det var väl det du visste, så bara därför valde du ett annat märke!? ;-) Fniss...)

Närå... Canon, Nikon, Sony eller nåt annat spelar ingen roll, tycker jag, för alla instegsmodellerna är så gott som likvärdiga. :-) Man ska välja en kamera som man trivs med - det är det allra viktigaste. Sen kan det vara mer betydlesefullt med märket den dagen man vill börja "växa med sin kamera och utrustning", när det handlar om att börja skaffa sej proffsoptik och så där... Men den dagen den sorgen! :-)

Hoppas kameran finns för avhämtning redan idag!

Anonym sa...

PS! Fanns det inget zoo på den tiden, som den där fotografen kunde hålla till på istället!? >:-I

Det är ta mej tusan en porträttfotografs skyldighet, att se till att folk blir så bra som möjligt på bild - även en apa ska se ut som folk, om fotografen kan sitt jobb! Hm... DS!

/AnnaKK

Helene sa...

Spännande egentligen vilken utveckling med kameror och bilder !!
Häftigt...
Hoppas du får din kamera snart = ))
Kram Helene.

Marie-Louise sa...

Vilken taskig fotograf! Jag tyckte dom var fina jag.
Ja tänk vad kamerorna har förändrats. Min mellantjej är väldigt fotointresserad och har nu börjat fota analogt "för det är mycket häftigare" haha..det skulle hon inte sagt om var i min ålder. Men hon samlar i alla fall på "gamla" kameror, lite roligt att se alla förändringar som skett. Men nu är det svindyrt att framkalla fotorullar.

Fröken M sa...

hihio... du är en riktigt "nätt" liten pingla du :) Ha en toppen dag !! Kram

Huskorset sa...

Haha!
En annan legendariskt snabbkäftad fotograf i Gbg skulle fotografera Kung Oscar II när han besökte staden. Han fyrade av en fotoblixt i nyllet på kungen som inte var beredd och som sa något om att "det var värst vad du blixtrar!" varpå fotgrafen genmälde
"Ja, blixtrar den ene så åskar den andre!"
True story!

Likasombär sa...

Oj,så lik mormor du är!

Men en apa...nja, det finns ju andra små djur.
Va sägs om....fyll i själv! Hihi!

soffie sa...

häftigt med en ny kamera,kommer ihåg då min pappa hade en sån där kamera där korten ploppade ut på en gång gööör roligt,;)

Monica sa...

Nu har du väl fått nya kameran - Grattis!!

Jag funderade på en systemkamera då jag köpte ny för några år sedan, men tyckte de var lite väl stora. Men i dag skulle jag ändå gärna ha en just för "fotodagar".