19 september 2010

Valfläsk?

En annan sorts val...en delfin i havet utanför Kanarieöarna i januari i år!

Idag går Sverige till val. Här kan vi i alla fall gå och göra våra röster hörda utan att vara rädda att sprängas i luften av bomber eller drabbas av trakasserier för att vi röstar. Afganistan hade parlamentsval igår. Där (och i många andra länder) är det ofta förenat med livsfara att rösta. Falska röstkort, mutor och dålig kvalité på det bläck som man får doppa fingret i för att man inte ska kunna rösta flera gånger är också rapporterat. Här i Sverige har vi ju ett ganska unikt system med våra personnummer som inte är så lätta att manipulera.

Själv har jag redan röstat, jag brukar förtidsrösta för vem vet, tänk om jag skulle vara jättesjuk just idag och inte orka ta sig till en vallokal..nu har det aldrig hänt tror jag..men man vet aldrig!
Fil:Forms of government.svg
Statsskick:

Orange - Parlamentarisk republik.
Grön - Presidentrepublik, baserad helt eller delvis på ett parlamentariskt system.
Gul - Presidentrepublik med delad exekutiv makt.
Blå - Presidentrepublik med exekutiv makt hos statschefen och lagstadgande i kongressform.
Röd - Parlamentarisk konstitutionell monarki, i vilken monarken ej utövar exekutiv makt.
Magenta - Konstitutionell monarki, i vilken monarken utövar exekutiv makt bredvid ett svagt parlament.
Lila - Absolut monarki.
Brun - Republik med enpartisystem.
Olivgrön - Militärdiktatur.

Var god notera att flera av de republiker som kallar sig flerpartistater kan av en observatör dömas vara en diktatur med hårt reglerade stater, i vilken makten är auktoritär hos ett parti. Kartan visar endast information från länders konstitutioner och är "de juris" snarare än "de facto".
(Källa: Wikipedia)

Dagens citat:
"Svälj din förtret, ta ske'n i vacker hand
när makten trampar på din ömma tå.
Du lever i ett demokratiskt land
där du kan välja sätt att trampas på."
(Allan Edwall)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja Afghanistan...såg eländet på nyheterna..ja herregud.

Oj vad du har läst på..intressant. Jag är usel på politik, man borde nog engagera sig lite mer.

Ha en sköön söndag, vad ska du hitta på nu när du "slipper" gå iväg till vallokalen??
Kramen Ninni

Fröken M sa...

klart det ska röstas :) Som du säger, vi har "tur" som faktiskt får vara med och påverka !

mimmi sa...

Jag har också förtidsröstat ..ville också vara säker på att jag fick min röst med :)
Det var ett väldigt bra citat idag :)
.. har du sett !!!! SOLEN skiner för fullt ute :)
kram :)

Marie-Louise sa...

Jag har röstat. Jag går alltid på valdagen, det hör liksom till :) men ja om jag vore så sjuk, då skulle jag skicka ett ombud.
Ja vi ska verkligen ta till vara att vi får och kan rösta utan att vi riskerar liv och lem. /Kram

Unknown sa...

Lykke til med valget i Sverige!

soffie sa...

usch ja hur politik och religon ställer till det på många ställen,
intressant fakta du delger idag,å nu vet vi ju att bara 55% av världens länder har demokrati enl.tipsis idag:)