21 september 2010

Boktips!

Nu har jag läst ut "Redan död" av Charlie Huston.
Det är ingen vanlig vampyrbok, Twilight Zone med sina mesiga tonårsvampyrer kan gå och dra nåt gammalt över sig. Denna boken handlar om Joe Pitt som är död. Eller inte riktigt. Han har blivit smittad av ett "vyrus", en köttätande bakterie vars enda mål är att överleva (det är ju det bakterier och virus vill...) till vilket pris som helst. Vyruset tar hand om sin bärare så länge han/hon äter ordentligt (blod) och håller sig i gång. Annars börjar det förtära din kropp inifrån.

 Men Joe har inte bara detta att dras med, han bor på Manhattan som styrs av de vandödas undre värld...och har fått i uppdrag att leta reda på en flicka som rymt. Men vägen dit är inte lätt, anarkistiska vampyrer och koalitionens torpeder gör livet (?) svårt för Joe.

Men boken är rappt skriven, jag blir snabbt fängslad av den. Den är en s.k. pulp noir, en bok som utspelar sig i en mörk subkultur, men den är så mycket mer intressant än dessa deckare med en försupen kommisarie som har problem med familjen. Det här är också en slags "deckare". Man kan kalla Joe för en sorts odöd privatdetektiv som får ett till synes omöjligt uppdrag.

Det är ett intressant scenario som spelas upp i boken, blodet flyter ibland och det är inte den goda sidan som vinner varje gång...

Dagens citat:
Att dö är inte det värsta, att vilja dö och inte kunna är värre
(Sofokles 496-406 f.Kr)

5 kommentarer:

✫Fru Ölmis✫ sa...

ja den verkar riktigt bra när man läser din beskrivning :)

Fröken M sa...

va mysigt !
Här bakar jag biskvier... Jag har försökt en gång innan och det gick åt h***te så jag gör bara halv sats och hoppas på bättre baklycka den här gången :)

Helene sa...

Bra med bok-tips !!
Har laddat upp med 5 NYA böcker nu = ))
Kram Helene.

Platonina sa...

Ja fy för den lede om man längtar "bort" och inte har någon möjlighet att ta livet av daga...som Platon sa - Att leva är att dö, att dö är att leva.
Hm, kommer vi då till Platons "skuggvärld" mån tro?
I vilket fall som helst så ska jag riskera att nästan vara intill "död" på söndag när jag vaknar för jag har tänkt att slå klackarna i taket under lördagsnatta!

Hur har du själv tänkt dig din kommande helg? ;-)

soffie sa...

tack för det boktipset,