05 september 2010

Sony A390 test

(Läge A)
Ja, nu har jag fotat lite med nya kameran...har inte riktigt lärt mig hur man tar bilderna som man vill ha dom, men jag får väl fortsätta testa! Jag har ju bara ett 18-55mm objektiv, det som följde med kameran, det går ju inte att zooma in så långt.
Men man kan gå ganska nära...och sen beskära bilden i datorn. Det gör jag med nästan alla bilder!
Denna lilla kisse satt uppflugen på en stolpe vid järnvägen. Kanske han trodde att han var en kattuggla! ;)
Skärpan hamnade ju inte precis på katten (som vanligt)...men nu har jag ställt om lite i kameran..på mest mitten.
Jag försökte fota lite insekter också, men det är inte lätt när det finns insekter runt om som är mer intresserade av mig än av blommor! Jag kan inte riktigt koncentrera mig och att stå still är INTE lätt! Myggorna har inte dött än kan jag tala om! Blä! Avskyr mygg mer än getingar!
Himla bra utsikt! Sitter och spanar efter mygg att käka hoppas jag! Bilden är rätt kraftigt beskuren, det går ju som sagt inte att zooma in så mycket och att gå närmare är inte att tänka på! Då flyger de bort i ett vips!
Originalbilden med fågeln...jag var typ 20 meter bort tror jag. Så jag beskar bilden rätt kraftigt för att man skulle se nåt över huvud taget! Med en bättre zoom hade jag väl kommit närmare...
Hm..där flyger det en mygg ser den ut att tänka!
Kvällens ord:
Det finns ingenting där fåglar skiljer sig mer från människor än i förmågan att bygga och ändå lämna landskapet orört
(Robert Lynd)

7 kommentarer:

mimmi sa...

Men kors i taket .. det var ju kanon fina bilder!! och med kit objektivet..det kan man inte tro :) Jag är faktiskt imponerat :D
KRAMIZZZZ

AnnaKK sa...

Jag är böjd att hålla med Mimmi fullständigt! Tänk att du kunde få den lilla blomflugan så skarp och fin med det objektivet! Bra jobbat!!! :-)

Tomatfotona har väldigt fina färger, både det röda och det gröna och husen i bakgrunden. Gillar det med bländare 5,6 bäst. Samt det hårt beskurna. :-) Jag brukar också skära rätt mycket i mina foton.

Trevlig kväll!

Marie-Louise sa...

Men det var ju jätte fina foton :) Vad har du för ny kamera?

Matilda sa...

Fantastiska bilder på tomaterna, de ser verkligen mumsig ut!


Okej, ja jag antar att man vill variera sig när man har stickat under många år. Jag började när jag gick på mellanstadiet med halsdukar och grejer, sedan blev det vantar och mössor, men nu är det som sagt en tröja.. jisses, får nog ringa min faster snart och be om hjälp. Haha.

♥ Carina ♥ sa...

Fina bilder! Roligt att se hur du gjorde med fågelbilden. Att man kan göra en hel del med fotot sedan man kommit hem också :)
Godmorgon!

Lambergsfrua sa...

Din nya kamera tar verkligen fina foton. Att beskära bilderna i datorn, tycker jag nästan är ett måste för att lyfta fram det man vill fokusera på.
Ja, du får ta en sväng bort till Lamberget och prova vår gunga ;)
Soliga kramar!

Pialotta sa...

Inte alls så dumt .. din kamera kan göra mycket, men det är du som fotograf som gör det mesta.. jag har oxså bara kittet till kameran som följde med och zoomen är ju inte så långt borta.. men visst kan man sköra av sina bilder och på så sätt.. Photoscape är ett fantastiskt bra bildredigeringsprogram och alldeles gratis oxså:) Tomatbilderna och flugbilden är ju så himla klara o fina.
A, jag har oxså testat den, men tar mest i P faktiskt.. det där lär vi oss efter hand ska du se.. att ställa in och ställa in allt eftersom jag fotar är inte min grej riktigt, men en del fördetaljer kan man ju fixa.

Jag har beställt en Close-Up ring och ett gråfilter som kom på posten idag .. har inte hämtat ännu, men ringar kan bli ett gott byte för både Macrobilder och annat.. Du har väl sidan jag beställde från? Fick tips om den av Annelie.

Nästa objektiv får nog bli kanske så där 70-300 mm objektiv eller jag får se, men de kostar ju en del tusenlappar och de har man ju inte så där precis till hands ännu;)
ha de gott med kameran och fota på..
Tjingeling