09 september 2010

Ett år har gått..

Systerbrist

Jag saknar dig så, det var länge sen sist,
jag lider av saknad och systerbrist.

Jag önskar jag kunde få höra din röst
ett sms skulle nog ge mig tröst
där det står ”ja, kom upp på en kaffe och fika
köp med dig nåt gott så delar vi lika”

Jag gör allt du ber om, jag ger dig min kärlek,
att bara få vara en stund i din närhet
Men nu det är försent, den tiden är slut
att vänta på att det ska bli som förut

Jag saknar din vishet, din känsla för livet
du tog aldrig något som helst för givet
Du visste att din tid var utmätt och klar
men ville att jag skulle leva kvar

Och du lever kvar inom mig trots allt
och mitt hjärta är med dig, fast här är det kallt.

För ett år sedan, på natten mellan den åttonde och nionde september ringde telefonen. Det var systerdottern som talade om att nu hade det hänt, det vi vetat sen länge. Min syster var borta. Det var en ljummen natt och jag cyklade i en rasande fart på tomma gator ner till vårdhemmet där hon bott sedan en tid tillbaka. Att se en människa som lidit länge ligga stilla och utstråla en frihet och ett lugn är en märklig känsla. Vi satt länge på balkongen utanför, jag och E och pratade, allt var så overkligt. Sen började allt praktiskt arbete som vi visste skulle komma men som vi hade förträngt.

I kväll ska vi gå och äta på Freden till min systers ära! Det var hennes favoritrestaurang på den tiden när hon orkade äta (och hon var mycket mer matglad än jag är ;)

Dagens ord:
En syster är någon som aldrig låter dig glömma alla galna saker du gjort i ditt liv

Var rädda om varandra!

12 kommentarer:

Fröken M sa...

Fint skrivet !! Att mista någon som är en kär är aldrig kul, men jag är säker på att hon har det bra i himlen och att hon finns med er på freden ikväll !

Kramar

Unknown sa...

Vakkert Yvonne! Jeg forstår godt at du sakner din søster. Du ærer henne på en vakker måte. Klem fra meg, som også har saknaden i meg. Takk for kommentar.

mimmi sa...

Så himla vackert.
och så fint .ja finns det några ord
ja ..för det visar du här det var något av det finaste och vackraste jag har läst
kram

Helene sa...

Va fint du har skrivit...
Jag blir berörd av det, va sorgligt att din syster blev sjuk = ((
Tänker på dig och hoppas ni får en fin dag !!
Kram Helene.

Anonym sa...

Åhhhh det måste vara oerhört tugnt at mista en syster..kan inte ens tänka tanken.

Det gör ni rätt i att gå ut och hedra hennes minne...stor kram vännen
/Ninni

floosan sa...

Fina ord!

AnnaKK sa...

Ja, så sorgligt det blir då och då här i livet... :-( Och det där med att gå vidare, nu utan allt det där man hade. Bara att fatta att det fattas, liksom. Det är tungt...

Önskar dej en mysig kväll på restuarangen med god mat och många fina minnen!

Kramar!!! :-)

soffie sa...

å va vackert du skriver om din kära syster,va fint att hedra henne idag på restaurangen som hon tyckte så mycket om,
kram

♥ Carina ♥ sa...

Jag får tårar i ögonen när jag läser din dikt.
Din syster var säkert med i kväll, där på restaurangen...
*kramar om*

Din bästis sa...

God morgon

Igår, din syster i mina tankar när jag såg på min teburk med måsen på...det känns som häromdagen men vinter,vår och sommar har gått.
Nu är den härliga färgsprakande hösten här och det var hennes favoritårstid. Ett tänt ljus får brinna ut under tiden som jag tänker, känner och minns våra dagar och upplevelser här i vår fysiska existens. En dag kanske vi syns, vem vet? Tills dess kommer mina tankar och känslor att ibland gå till din kära syster och hennes varma person som finns inuti mig.

Nu, en ny morgon och en ny dag som väntar på att fyllas med innehåll.
Jag hoppas att den blir god för oss alla.

Amanda sa...

Fint och sorgset.
Kram.

Pialotta sa...

Någon syster har jag inte, i alla fall inte som jag träffat (Har en halvsyster som bor i Stockholm) Hade önskat måbga gånger att en av mina bröder varit en syster, blir liksom lite annorlunda.
Din fina dikt du skrivit (ur hjärtat) bär säkert din syster med sig ska du se.. vi vet inget om bortan där någon förrän vi själv är där:) Jag tror hon var med er på Minnesdagen och vakade över er alla där:)
Kram