28 september 2010

Larvfötter på gång!

Mina larver gnager vidare på krassebladen. Det flyger omkring rätt mycket blåmesar och talgoxar här och letar mat inför vintern. Hoppas att mina smålarver klarar sig, jag är nyfiken på vad de kommer att utvecklas till. Än så länge larvar dom bara omkring...
"Men hörrudu...när du ätit upp hela bladet som du bor på, vad ska du sitta på då?"
"Hmm...tänkte inte på det..."
Jag tror dom leker kurragömma ibland! (Eller gömmebo som vi sa där jag växte upp!)
Fast det är då det är dags att förpuppa sig kanske?
Den här hade nog joggat runt hela krassen för han stretchade så duktigt!
1/1250s f5.0
Och - tada! En geting i flykten! Jag satt och smög på den länge med kameran i högsta hugg. Det är inte så lätt att fota dom när dom flyger, även om dom inte är jättesnabba. Systemisen (Sonyn) kan jag inte använda till sånt här, jag har ju bara 18-55 objektivet och jaga en geting på så nära håll gör jag inte! :D Så här har jag använt Nikonen och zoomat rätt mycket, det var ju soligt och då går det rätt bra. Nu har jag lagt fram ett äpple till getingen så får jag se om det går att få nån bra bild. 
Gissa vad det här är!! (ledtråd - prinsessa ;)

Dagens citat:
Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
(Bertrand Russel)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder....

Matar du getingarna..haha=)

Hmmm ledtråd prinsessa..ja då är det väl ärtor minsann.

Kramen Ninni

AnnaKK sa...

Ha-Ha! Vad jag diggar ditt "larvande"!! :-D

Och flygande getingen var minsann inte dålig den heller!

mimmi sa...

Du är inte dålig du .. matar du verkligen de elaka getingar ;)
Prinsessan på ärtan .. passar nog in på den sista bilden :)
Det var kanon fina bilder på dina små larvar .. helt underbara gulliga att titta på :)
Det är bara att säga till så kan du få låna 70/300mm objektivet igen .. det bara ligger här :)
kram

soffie sa...

hihi vilka larviga gäster du har,kanske det blir nässelfjärilar men de är väl inte larver nu eller?
kanske är det dina tomater?
kram å jättebra bilder